Belangrijke wijziging én uitbreiding ENOA dienstverlening

ENOA, geen onbekende voor onze klanten. VelzArt biedt met ENOA – netwerk & serverbeheer een compleet dienstenpakket gericht op veiligheid voor werkplekken, netwerken, clouddiensten en servers. De kern van de dienst, de ENOA agent, zorgt ervoor dat na installatie alle aangesloten apparaten kunnen worden beheerd en gemonitord. De diensten van ENOA zijn 24/7 beschikbaar. Door de permanente connectie en proactieve diensten biedt ENOA optimale bescherming in combinatie met maximale beschikbaarheid van ICT-middelen voor iedere organisatie.

Geplaatst op 4 mei 2021

1 minuten

Historie

Met de lancering in 2010 van ons ENOA productportfolio waren we er zeer vroeg bij met het aanbieden van Managed IT-dienstverlening waarbij veel werkzaamheden remote, geautomatiseerd en vaak buiten kantoortijd uitgevoerd worden. Mede door de snel veranderende wereld van IT waar we ons met onze klanten in begeven heeft ENOA in de loop der jaren al vele verbeteringen en nieuwe versies doorgemaakt. 

Vandaag en morgen

Vandaag is het tijd voor de aankondiging van een complete vernieuwing. In de tijd waarin we als gebruikers steeds meer “in-control” willen zijn staan wij aan de vooravond van een belangrijke wijziging voor dit moment, maar zeker voor de toekomst. Tot dit moment waren de ENOA-dienstverlening en ons ticketsysteem twee gescheiden systemen met een aantal slimme koppelingen. Deze twee gaan we samenvoegen tot een geïntegreerd serviceplatform waarmee we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden, optimaal gebruik maken van de nieuwe beheersoftware en voor sorteren op de toekomst. Dit tezamen met de in februari behaalde ISO-27001 certificering zal ons als organisatie naar de volgende gewenste stap brengen waarbij kwaliteit dienstverlening, klantervaring, gegevensbescherming en continuïteit key zijn. Voor vandaag en morgen. 

Vervanging ENOA beheer-agent

Dit bekent dat we in de deze maand (mei 2021) de software voor beheer, monitoring, update, back-up en antivirussoftware op uw (cloud) werkplekken,  (cloud) server(s) en M365-tenants gaan vervangen. Als klant zal u hier weinig tot niets van merken, hoogstens een geplande herstart van uw werkplek. We pakken tevens direct het moment aan om uw systemen te voorzien van een extra bescherming voor ransomware.

Ransomware

In 2021 is de verwachting dat ransomware-aanvallen voor meer dan 20 miljard dollar aan schade zullen veroorzaken. Er zijn al vele gevallen in Nederland bekend met het eisen van losgeld. Los van de eis van geld ligt het systeem er vaak dagen, al dan niet weken, uit, hetgeen vaak nog velen malen meer kost dan het betalen van het losgeld.

Uitbreiding ENOA-dienstverlening

Met deze kosteloze uitbreiding van de ENOA dienstverlening zullen we na installatie actief monitoren op (crypto)ransomware op uw systemen en analyseren we het gedrag van uw bestanden. Zodra er een apparaat in uw netwerk is geïnfecteerd stopt onze software het proces en isoleert het direct het apparaat om zo verdere verspreiding te voorkomen. Hiermee blijft de schade vaak beperkt tot enkel één systeem, i.p.v. het gehele netwerk. Ondanks de isolatie van het systeem kunnen wij er op afstand nog steeds bij en u of uw medewerker snel verder helpen.

Wijziging ENOA Office 365 backup software

Zoals in bovenstaande reeds benoemd zullen we ook de software voor de Office 365 backup vervangen. Dit doen we om ook de M365 back-up oplossing volledig te laten integreren met het ticketsysteem voor automatische opvolging, verbeterde monitoring en sneller schakelen mogelijk te maken. Het grote voordeel van de nieuwe oplossing is dat ook Teams-informatie integraal kan worden teruggezet, iets wat met de oude oplossing niet mogelijk was.

Vanaf afgelopen maandag, 3 mei, worden de back-ups zowel in het oude als in het nieuwe platform gemaakt. Vanaf 1 juni zal dit enkel nog in het nieuwe platform gebeuren, waardoor de tot dan opgebouwde retentie enkele weken is. Vanuit daar zullen we de retentie weer voor u op gaan bouwen. Als u verwacht nog iets uit de oude back-upsituatie nodig te hebben kan dit tot 31 mei. Indien dit het geval is, neemt u dan contact met ons op.

Toekomst:

Zodra deze migratie uitgevoerd en afgerond is zijn onze beheersoftware en ticketsysteem samengevoegd, hebben we u uitgebreid met extra beveiliging tegen ransomware en zijn we klaar voor de volgende stappen. De te maken stappen na de zomervakantie zijn o.a.:

  • beschikbaar stellen VSP (VelzArt Service Platform) voor eindgebruikers waarbij direct tickets ingeschoten kunnen worden vanaf de door ENOA beheerde werkplek
  • actuele status realtime in te zien is
  • verbeterde service afhandeling door directe synergie tussen ENOA en ticketsysteem
  • verbeterde kwaliteitscontrole op lopende en afgeronde ticket

Na het afronden van deze stappen zal het jaar 2021 er zo goed als opzitten. In 2022 nemen we u mee in de volgende professionalisering – en verbeterslagen en wat deze voor u betekenen. Denk hierbij o.a. aan uitgebreide mogelijkheden m.b.t. Self Service Portal d.m.v. app / web voor onze eindgebruikers.

Vragen / opmerkingen

Als u vragen / opmerkingen heeft naar aanleiding van dit blog-item hebt beantwoorden wij deze uiteraard heel graag!

Deel dit artikel

Geschreven door: Marit van Helden

Online Marketeer