skip to Main Content

Reset na ransomware_

Reset procedure Windows 10

De gevolgen van de ransomware aanval van vrijdag 02-07-2021 zijn enorm. Voor veel werkstations / laptops gaat een complete herinstallatie noodzakelijk zijn.

Is mijn systeem besmet?

  1. Heeft u geen toegang tot uw lokale bestanden doordat ze geencrypt zijn? Het systeem is besmet. Ga door naar het gedeelte herinstallatie.
  2. Heeft u readme txt bestanden staan op uw bureaublad? Het systeem is besmet. Ga door naar het gedeelte herinstallatie.
  3. Heeft uw systeem in de map c:\windows het bestand mpsvc.dll staan maar heeft u wel ‘gewoon’ toegang tot uw lokale documenten? Ga naar https://velzart.nl/update en vul hier het formulier in. Uit een controle door VelzArt wordt bepaald of uw systeem her-geïnstalleerd moet worden.

Procedure herinstallatie 

Let op: Maakt het computersysteem gebruik van Windows 10, dan kan de herinstallatie via onderstaande procedure plaats vinden. Voor meer informatie over het achterhalen van het besturingssysteem verwijzen we graag naar de website van Microsoft.

Let op: Onderstaande procedure en schermafdrukken kunnen mogelijk bij een computersysteem net verschillen. Dit heeft te maken met de build (versie) van Microsoft 10 en/of taalinstellingen.

Let op: Zijn onderstaande stappen überhaupt niet mogelijk dat het startmenu niet goed toegankelijk is dan kunt u proberen door het systeem te herstarten via het startmenu met de Shift knop ingedrukt. Na de reboot komt u dan in een snel herstel menu. Kies voor “Problemen oplossen”, “Deze PC opnieuw instellen” en “Alles verwijderen”.

Belangrijk: Haal de netwerkkabel uit de computer tijdens uitvoeren van onderstaande procedure.
In het vervolg van de procedure wordt aangegeven wanneer de netwerkkabel weer kan worden aangesloten.

Is de conclusie op basis van bovenstaande stappen en/of contact met VelzArt herinstallatie, vervolg dan de volgende stappen. Let op: alle lokale bestanden en software worden met deze procedure verwijderd. 

  1. Herstart het computersysteem om te beginnen met een ‘schone lei’.
  2. Login op het systeem met de gegevens van de gebruiker.
    Is dit niet mogelijk? Ga naar https://velzart.nl/update en geef dit aan middels het formulier daar. De verdere procedure is niet van toepassing.
  3. Druk links onderin op het Windows tegen / de start knop en type in Opnieuw.

4. Kies “Deze pc opnieuw instellen”

5. Kies bij “Deze pc opnieuw instellen” voor “Aan de slag”

6. Kies “Alles verwijderen”

7. Kies “Volgende”

8. Kies “Opnieuw instellen”

De pc wordt herstart. Volg de verdere instructies op het scherm. Afhankelijk van de specificaties van de pc duurt dit ongeveer 30-60 minuten.

Na installatie en eerste keer opstarten, het volgende kiezen:

Laten we beginnen met uw regio:

  • Kies Nederland
  • Kies Ja

Is dit de juiste Toetsenbordindeling?

  • Kies Verenigde Staten (Internationaal)
  • Kies Ja

Wilt u een tweede toetsenbordindeling toevoegen?

  • Kies Overslaan

U gaat verbinding maken met een netwerk

  • Kies Ik heb geen internet (links onderin)

Er is meer te ontdekken wanneer u verbinding maakt met het internet

  • Kies Doorgaan met beperkte instellingen(links onderin)

Gebruiksrechtovereenkomst voor Windows 10

  • Kies Akkoord

Wie gaat deze pc gebruiken

  • Naam: Gebruiker
  • Kies Volgende
  • Wachtwoord: Leeglaten voor dit moment
  • Kies Volgende

Laat Microsoft en apps uw locatie gebruiken

  • Kies Nee
  • Kies Volgende

Dit herhalen voor alle opvolgende schermen, dus alle opties eerst onderste optie selecteren en dan volgende kiezen.

Wanneer het bureaublad verschijnt:

  • De netwerkkabel weer aansluiten!
  • Kies Ja bij Netwerken scherm

De procedure eindigt hier.

Installatie ENOA

Om verdere ondersteuning te bieden bij de ingebruikname van het systeem en verdere beheerdoeleinde gaan we nu ENOA op het computersysteem installeren.

ENOA installeert zichzelf nu op de achtergrond. Onze servicedesk kan vanaf dat moment contact maken met het systeem. We zullen contact opnemen indien we verder met het systeem aan de slag gaan. Ook hier vragen wij uw geduld.

We kunnen geen verdere standaard procedure uitschrijven omdat iedere organisatie zijn eigen kenmerken heeft.
Denk hierbij aan wel/niet een netwerk domein aanwezig, licentie vorm Office 365 of het automatisch toekennen van shares. Is bovenstaande procedure succesvol geweest dan heeft u ons al enorm geholpen. Nogmaals, wij treden in contact!

Back To Top
Secured By miniOrange