Google, ondernemers opgelet!

In de afgelopen periode hebben wij regelmatig klanten gesproken die bezig zijn met verbeterde resultaten binnen Google. Deze resultaten worden gegenereerd door 3e partijen door middel van Google optimalisatie en/of Google Adwords campagnes. Google optimalisatie is bedoeld om de zogeheten organische resultaten te verbeteren, de niet betaalde resultaten. Door het gebruik van Adwords betaal je Google om met een specifieke advertentie te verschijnen wanneer mensen zoeken in Google op bepaalde woorden.

Er zijn op dit moment ontzettend veel organisaties die ondernemers willen helpen bij het ‘beter gevonden worden in Google’. Ondernemers worden gebeld, worden benaderd op beurzen of hebben zelf gezocht naar een geschikte partij die betere Google resultaten kunnen realiseren. Over de kwaliteit en betrouwbaarheid van dergelijke partijen kunnen en willen wij niet oordelen. Wel willen wij een aantal handvaten aanbieden om er voor te zorgen dat u niet achteraf de spreekwoordelijk ‘koe in de kont kijkt’.

  • Google Analytics & Adwords account
    Maak te allen tijde gebruik van een Google account wat beheerd wordt door uzelf dus waar u zelf op kan inloggen. U kunt een derde partij aanwijzen als beheerder, hier kunnen zij u ook mee helpen.
  • Betalingen aan Adwords
    Zorg ervoor dat u altijd zelf de betalingen verricht aan Adwords en dus niet de facturatie via een derde partij laat lopen. Zo kunt u altijd zelf bepalen wanneer u stopt met een Adwords campagne. Daarnaast weet u exact hoeveel u betaald aan Adwords en hoeveel aan het optimaliseren van een campagne.
  • Landingspagina
    Dit zijn pagina’s binnen uw website die specifiek voor Google zijn geoptimaliseerd of pagina’s waarnaar een advertentie binnen Adwords linkt. Het is belangrijk dat landingspagina’s altijd worden gemaakt binnen het CMS van uw huidige website. Deze pagina’s worden namelijk hoog opgenomen in de indexering van Google en mocht u stoppen met de samenwerking met de derde partij dan zullen zij waarschijnlijk deze pagina’s ook verwijderen en dus heeft u geen baat meer bij de eerder gedane investering.
    Uiteraard bieden pagina’s binnen uw huidige CMS uzelf ook de flexibiliteit om content aan te passen.
  • Inloggen op het CMS
    Op het moment dat een derde partij gaat inloggen op uw CMS is het belangrijk dat zij een apart gebruikers account krijgen. Zo kunt u achteraf ook exact achterhalen welke content ze hebben aangemaakt en aangepast. Zie het als meerdere kapteins op een schip, u wilt niet dat bijvoorbeeld uw webbouwer en Google partner naar elkaar gaan wijzen. Laat uw webbouwer dus een apart account aanmaken.

 

Wij zijn ons bewust dat deze blog wellicht ietwat rancuneus kan ogen. Helaas hebben wij echter regelmatig klanten gesproken die liever op voorhand deze ietwat kritische informatie hadden gehad. Let wel, er zijn ruim voldoende betrouwbare partijen die goede resultaten voor u kunnen boeken.  Heeft u echter twijfels, laat het ons dan hier weten. Onze mensen binnen de afdeling Nieuwe Media & Webdesign zullen dan samen met u kijken naar de specifieke casus.

 

Auteur: Niels den Hild