Google - als samenwonen met een Brabantse vrouw

In mijn rol als verantwoordelijke voor de webdesign projecten binnen VelzArt kom ik vaak in contact met klanten die “iets willen met Google”. Het gaat vaak om verbeteringen van zoekresultaten in Google, in de perceptie van de klant is dit het instellen van een website en daarmee klaar. Om klanten duidelijk te maken waar Google allemaal rekening mee houdt en wat je als organisatie allemaal kunt doen, of juist niet moet doen, vergelijk ik SEO optimalisatie vaak met het samenwonen met een Brabantse vrouw. In mijn geval is dit ook de realiteit, maar laat ik voorop stellen dat niet alle voorbeelden waarheidsgetrouw zijn.

In dit verhaal ben ik het bedrijf en is mijn vrouw Google. Zelf ben ik wat schuchter van karakter en dus moet ik, wanneer het om naamsbekendheid gaat, het hebben van mijn vrouw. Toen ik startte met mijn bedrijf moest ik haar hier eerst alles over vertellen en exact uitleggen over het hoe en wat (aanmelden bij Google). Om te zorgen dat ze alles kon onthouden heb ik een plattegrond getekend waarop ze alles kon vinden (XML sitemap) en heb ik bij ieder onderdeel een korte beschrijving (Metatags) mee gegeven op één gele post-it en met in grote letters de naam van de afdeling (Page titles).

Toen mijn vrouw dit allemaal door had (na indexering bij Google) kon zij de mensen goed vertellen over mijn bedrijf. Hoe duidelijker alles beschreven was hoe makkelijker het voor haar was en hoe completer ze ook kon zijn. Mijn vrouw is een Brabantse en houdt dus van gezelligheid. Als ik zelf op feestjes was begon ik zelf ook steeds meer over mijn bedrijf te vertellen en enthousiasmeerde mensen om ook naar mijn bedrijf toe te gaan (bezoeken via Social Media). Mijn vrouw werd hier enorm enthousiast van en had, wanneer mensen naar mijn bedrijfsvoering vroegen, soms al aan een half woord genoeg (zoekresultaten gericht op uw bedrijfsvoering).

Als ondernemer blijf je toch de uitdaging zoeken en na een bepaalde tijd wilde ik toch wat gaan veranderen. Een beetje afwisseling in een relatie kan natuurlijk ook geen kwaad.  Ik veranderde de indeling van mijn bedrijf en paste zoals het hoorde ook de plattegrond aan. Mijn vrouw had de nieuwe plattegrond helemaal uit haar hoofd geleerd en was wederom enthousiast. Na 3 weken kwam ze echter tierend naar mij toe met een heel beurs voorhoofd. De oude plattegrond was ze nog niet vergeten en dus had ze inmiddels een paar keer haar hoofd flink gestoten (Broken links). Haar enthousiasme was flink getemperd en mijn bedrijf werd steeds minder bezocht. Achteraf had ik haar vanuit de verouderde plattegrond ook netjes bordjes (Redirects) moeten neerzetten waarheen ze moest lopen. Communicatie in een relatie is belangrijk, ik weet het.

In het weekend ben ik met wat vrienden in een lokale horecagelegenheid en doe mijn verhaal. De andere mannen die een relatie hebben kennen en herkennen dit verhaal. Onze conclusie na menig consumptie was dat de vrouw ons aardig in macht heeft maar we eigenlijk ook niet zonder haar kunnen. Willen we een brief (Gmail) sturen, willen we een routebeschrijving (Maps) hebben, willen we onderling chatten (Hangouts) of bestanden (Drive) opslaan en delen dan hebben we de vrouw nodig. Wil ik verder met mijn bedrijf door te gaan adverteren (Adwords), mijzelf anders op de kaart zetten (Places) of überhaupt weten hoeveel mensen mijn bedrijf nu gevonden (Analytics) hebben en hoe dan ben ik ook weer aangewezen tot mijn vrouw. Zeker omdat ik weet dat uiteindelijk toch iedereen weer terug komt bij mijn vrouw om kennis te vergaren en omdat ze natuurlijk ook erg leuk is.

De clou:
communicatie is belangrijk in je relatie met Google, wees duidelijk en communiceer met regelmaat!
 

Auteur: Niels den Hild