De verschillen tussen particuliere en zakelijke glasvezel

Wij leveren al vele jaren glasvezelverbindingen aan onze klanten en soms wordt onze aanbieding nog wel eens vergeleken met een particuliere glasvezel aansluiting. Er zit echter een groot verschil tussen particulier en zakelijk glas, om die reden schrijven wij dit stuk proza.

Directe aansluiting
Bij een zakelijke verbinding is het volledig duidelijk wat voor verbinding qua bandbreedte er wordt afgenomen. De up- en download snelheid is (met een foutmarge) stabiel omdat het een directe verbinding is met het dichtstbijzijnde fysieke koppelpunt. Je bent dus niet afhankelijk van hoeveel bandbreedte de buurman verstookt aangezien dit fysiek gescheiden netwerken zijn. Bij een particuliere verbinding zitten er zoveel als mogelijk aansluitingen op één fysieke verbinding, dit noemen we overboeking. Hoe meer aansluitingen (huishoudens) er op de lijn verbonden zijn hoe langzamer de verbinding wordt. Iemand die thuis aan het internetten is zal hier niet veel van merken, maar wanneer er over een dergelijke lijn internet, telefonie en alarm moeten lopen met andere diensten die meer performance nodig hebben zal dit direct te merken zijn in de snelheid en de stabiliteit.

Diensten
De mogelijkheden van de diensten op een zakelijke glasvezelverbinding zijn vele malen uitgebreider dan wanneer er aangesloten wordt op een particuliere verbinding. Denk hierbij in de basis alleen al aan een vast IP-adres én de mogelijkheid om meerdere IP-adressen op de aansluiting te verkrijgen. Een IP-adres bij een particuliere verbinding kan simpelweg om de dag verschillen wat niet handig is in combinatie met VPN-verbindingen, een server op locatie, pinapparaten, een alarm of camera beveiliging. Over een zakelijke verbinding kunnen gescheiden lagen worden geleverd zodat bijvoorbeeld internet en telefonie verkeer gescheiden wordt op de lijn om storingen qua telefonie te voorkomen.

Een dienst die alleen over een particuliere glasvezel kan worden afgesloten? TV

Storingen
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en dus is het ook bij glasvezel zo, er kan wel eens een probleem zijn. Bij een zakelijk aansluiting zijn er grote verschillen qua service (SLA). Zakelijk wordt vrijwel altijd een beschikbaarheid gegarandeerd van 99,9% of hoger. Voor zakelijke klanten staat over het algemeen een 24x7 serviceteam klaar om storingen zo snel mogelijk op te lossen. Bij particulieren wordt meestal het begrip “Best Effort” gebruikt. Dit houdt in dat er geen garantie is ten aanzien van de geleverde capaciteit, de uptime van de verbinding en een eventuele gegarandeerde hersteltijd bij storingen. Bij een storing op een particuliere verbinding heeft een leverancier het 'recht' om maximaal twee weken om een storing af te handelen. Bij een zakelijke verbinding ligt de maximale oplostijd tussen de 4 en 8 uur afhankelijk van de SLA.

Prijsverschillen
Alle bovenstaande zaken en meer in ogenschouw genomen is het prijsverschil, maandelijks en éénmalig, vrij eenvoudig te verklaren. De stabiliteit, de kwaliteit en de mogelijkheden bij een zakelijke verbinding zijn simpelweg wat je als organisatie ook moet willen maar goed, prijs blijft vaak toch een overweging.

Sparren met één van onze mensen? Laat het ons weten!